Leo & Janet on tour

Frankrijk 4

Frankrijk 5 (kampeerbus)

2003 Frankrijk 1

Dit is één van onze favorieten in Frankrijk. Via de Vercors naar Briancon en via de Col de Izoard en de Vars en de Col de Allos of de Col de la Cayolle naar de Hte Provence. In Castellane blijven we een paar dagen om de Grand Canyon du Verdon rond te rijden. Vanaf Castellane via een stukje N85 naar de Mt Ventoux. Vandaar via de kleinere D weggetjes naar Anduze in de Gard. Na Anduze, waar we een paar tochtjes maken, en vooral relaxen, gaan we weer naar huis..Tijdens het maken van deze pagina kom je er weer achter dat er te weinig is gefotografeerd, er ontbreekt dus veel, volgende keer beter.....

Frankrijk 1   Frankrijk 1
Als we naar zuid Frankrijk gaan overnachten we bijna altijd op camping Porte des Vosges in Bulgneville. Het ligt op kleine afstand van de snelweg (Nanci- Dijon E-21 afslag 8)en behalve dat het aardige mensen zijn, staan de motoren gratis.

Frankrijk 1     Frankrijk 1
Op het bord kun je zien dat het die dag bloedheet was. Maar eenmaal de wat hogere Vercors in koelt het wel wat af.

Frankrijk 1   Frankrijk 1
In de Vercors met zijn Grande en Petit Goulets. Het is zeer de moeite dit prachtige berggebied een paar dagen te door kruisen. Er is bij het plaatsje Die een motorcamping vanwaar je mooie tochten kunt maken.

De paardjes rusten in de schaduw bij het plaatsje Pont en Royans. Pont en Royans is een pittoresk dorp in de Vercors aan de rand van de Drome bekend van de maison suspendu hangende huizen).

Het dorp ligt aan de route Napoleon die in de Vercors geheel door de gorges(overhangende bergen) loopt. Wat zeker de moeite waard is om doorheen te rijden.

Frankrijk 1   Frankrijk 1
In de Vercors is het overal mooi.

Spanje - Portugal 1988
Voor de motor ideaal; mooi en zeer rustig.

Frankrijk 1   Frankrijk 1
Via Briancon en diverse cols op de Col D Izoard.

Blik op Col de Vars.

De temperaturen liepen voor mens en machine hoog op.....olie bijvullen en wij veel water drinken.

Frankrijk 1   Frankrijk 1
Onderweg waren er veel wegreparaties en moesten we veel geduld uit oefenen

Prachtig rijden door de Vars.

Idem.

Frankrijk 1   Frankrijk 1
Via col de Allos naar de camping in Castellane. Deze camping Le Frederic Mistral wordt beheerd door een bejaard echtpaar. Je loopt van hier in vijf minuten naar het centrum.

Op de camping en schaapjes door Castellane.

Zicht op het stuwmeer Lac de st Croix. Mistig plaatje met zicht op de Verdon.

Frankrijk 1   Frankrijk 1
De Verdon in al zijn pracht. Vaak hebben we hier al gezeten maar het blijft indrukwekkend.

De motorretjes deden het geweldig, deze tweekleppers gaven in de hitte geen krimp. Eén van de vele bruggen over de Verdon.

Hier rijden we op de N85 beter bekend als de route Napoleon.

Frankrijk 1   Frankrijk 1
Beklimming van de mont Vetoux (1909mtr). Uiteraard even bij het monument van Tom Simpson stilgestaan.

13 juli 1967 is zelfs voor Franse begrippen een hete zomerdag. Die dag staat ook nog eens de zwaarste etappe van de Tour de France op het programma. De Engelsman Tom Simpson slingert op de flanken van de Mont Ventoux, een col van de buitencategorie, vervaarlijk van links naar rechts. Enkele kilometers voor de top krijgt Simpson de pedalen niet meer rond. Hij wankelt en kwakt tegen het asfalt. Bewusteloos wordt Simpson afgevoerd en enkele uren later overlijdt hij in het ziekenhuis ten gevolge van een hartaanval. In de verzengende hitte is een mix van alcohol, voor de beklimming had hij cognac gedronken, en amfetamine hem fataal geworden.

Het kostte totaal geen moeite om de Ventoux op te rijden, wat zeuren ze nou.....

Mooi koppel.

Op camping Castel Rose in Anduze waar we diverse malen geweest zijn is het altijd weer thuiskomen. Lezen, luieren en uit eten gaan is een beetje het ritme van de dag.

Van hier gaan we meestal in één ruk over de snelweg naar huis!

Einde van Fr.1

2004 Frankrijk 2

Frankrijk-2 sluit mooi aan op Frankrijk-1. Het is 2004 maar de reis begint weer waar Frankrijk-1 mee eindigde op camping Castel Rose. Deze tour begint na de heel gezellige kampeerweek van de BMWclubNederland. De motoren zijn inmiddels vervangen door twee moderne Gsen.

Frankrijk 2   Frankrijk 2
Na een inspannende kampeerweek in de Cantal is het heerlijk toeven op de camping Castel Rose.

Kokkerellen op de camping.

Foto rechts: ergens aan de Tarn.

Frankrijk 2   Frankrijk 2
De Cirq de Navacelles blijft een wereld wonder.....piepkleine huisjes in de diepte.

Ergens op de "Corniche des Cevennes"

Rondom Castellane is het prachtig rijden.

Frankrijk 2   Frankrijk 2
Dit is op "De Daluis" richting Col de la Coyolle".

Wat is Frankrijk toch mooi.......

Heerlijk toeven op camping "Les Fredric Mistral".

Frankrijk 2   Frankrijk 2
Boven Castellane uit toren de rots met kerkje.

Gezelligheid is troef in Castellane.

Zicht op het stuwmeer Lac de st Crox.

Frankrijk 2   Frankrijk 2

Beetje rondtoeren en luieren, ach wat wil een mens nog meer.

Vanaf de camping een blik op de rots met kerk van Castelanne.

Ergens op de "Route des Grande Alpes" zochten we vrienden op die daar via/met Horizon motoreizen aan het toeren waren.

Frankrijk 2   Frankrijk 2
Dit zou wel eens op de "Col du Lautaret" kunnen zijn maar dat is niet zeker....wie het weet mag het zeggen....

Allemaal La Touret????? Geen idee!!

Die kan niet missen.......

Frankrijk 2   Frankrijk 2

Geen idee meer war dit op de camping is. Ergens tussen de Calibier en de Iseran.

Wie weet naar welk dorpje Janet kijkt, mail aub!! De foto's zijn van het zelfde punt genomen.

Op de Col de 'L Iseran.

Frankrijk 2   Frankrijk 2
Mooi uitzicht van af de 'L Iseran...

Uiteindelijk op een bankje aan het meer van Genéve.

Einde van Fr.2

2006 Frankrijk 3

Deze trip ging vanaf de westkant van de Pyreneeën naar de oostkant van de Pyreneeën. Vandaar omhoog via de Routes des Grandes Alpes.

Frankrijk 3   Frankrijk 3
Onderweg aan de Franse autoroute een boterhammetje. Onderweg overnacht op camping Camping-Moto Dordogne, een ervaring opzich.......

Pakistan China
Frankrijk 3

Einde van Fr.3

2007 Frankrijk 4

Frankrijk 4

2011 Frankrijk met de kampeerbus.

Onze tweede reis in het kampeerblik. Ik moet zeggen dat het niet tegenviel. Eigenlijk waren we de motoren vergeten en genoten we van het comfort. Ons doel was te gaan wandelen in de hoge Alpen en wel in de buurt van het mooie bergdorpje Bonneval.

Maar eerst maar eens op pad. Omdat het zwarte zaterdag in Frankrijk zou worden besloten we drukte in de Ardennen over te laten gaan en de maandag na het weekend verder te trekken. (de achterste is de onze)

Frankrijk 4   Frankrijk 4

Onze eerste halte is in het Belgische plaatsje Huy. Hier op deze CP(camperplaats) hebben we vaker gestaan en dat bevalt prima. Het is er rustig en je loopt zo naar het leuke centrum.

De andere dag door naar Hotton, we wisten dat er daar op zaterdagmorgen altijd markt is en hebben daar voor 16Euro twee nieuwe zonnebrillen gekocht, want die we waren vergeten.

Na Hotton zijn we doorgereden richting Echternach. Voor de overnachting hebben we daar de CP vlakbij het park genomen. Zonder het te weten vielen we met onze neus in het World Balloon Trophy 2011. Een indrukwekkend festijn.

Frankrijk 4   Frankrijk 4

Het geheel eindigde met vuurwerk en muziek, heel mooi allemaal.

Van Echternach zijn we naar Mullhouse afgezakt en daar de stadscamping opgezocht. In Mullhouse hebben we het auto museum van de Familie Schlumpf bezocht. Het is een bijzonder museum met een grote verzameling Bugatti's

Onderweg zagen we dit creatuur de automobile. In de 80er jaren was dit model onze eerste kampeerwagen. We zijn er zelfs nog mee naar Turkije gereden. Nu is dat de Mercedes 609D, een kanjer...

Frankrijk 4   Frankrijk 4

Na een prachtige rit over de Gourmet de Roselend zijn we op een super camperplaats aangekomen. In een zeer groot dal staan campers, caravans en tenten. Het is gratis en je kunt gaan staan waar je maar wilt. Er is een klein kaaswinkeltje met producten uit het dal. Maar voor een flesje wijn en brood kan je er ook terecht. Een auberge voorziet de wandelaar in zijn behoefte. Veel wandelaars doen deze auberge aan in hun rondje Mnt Blanc. Locatie N45 41.815 E6 44.029 . Hier blijven we twee nachten en doen een tikkie te zware wandeling.

De andere dag heeeel veel spierpijn.

Sommige dorpen hebben een sanizuil. Hier in Bessans maken we er dan ook gelijk maar gebruik van..

Frankrijk 4   Frankrijk 4

Van uit Bonneval zijn we naar het mooie dorp Le Ecot gelopen. Men zegt dat daar de directeur van Danone zijn vakantie huis heeft.

Het viel al een tijdje op dat de rechter achterbanden ietsje boller stonden. Bleek dat de binnenste band helemaal leeg stond. Het te lange ventielslangetje tikte waarschijnlijk de grond aan en was afgesleten en dan sluit hij niet meer af. Gelukkig had ik nog een reserve.

Via mooi passen rijden we naar het warmere zuiden.

Frankrijk 4   Frankrijk 4

Col de Allos was een mooie pas, hier en daar een beetje smal.

Onvermijdelijk komen we altijd in Castellane, maar meestal in het voor of naseizoen. Nu is het er verschrikkelijk druk en hebben een beetje spijt. We blijven een nachtje en maken onze tweede fout: We gaan naar de zuidkust. :-( We hebben geen foto's omdat we dezelfde middag nog zijn doorgereden naar de Cevennen. We hebben bij St Maxime drie uur gereden over twee kilometer. Dat was genoeg...

Op onze favoriete camping hebben we 8 dagen gestaan. Mooi plekje met uitzicht op ons zwemwater.

Frankrijk 4   Frankrijk 4

Even tijd voor een bakkie koffie op een mooi plekje.

Zicht op St Flour waar we op een CP hebben overnacht. Foto rechts is bij het meer van Geroudot waar we ook hebben overnacht. Van hier naar huis.....